Sempers historia
Allt började med att Ninni Kronberg uppfann en metod för torkning av mjölk – en uppfinning som lade grunden till dagens Semper.
Mjölk var något som fanns i överflöd och genom att torka denna värdefulla råvara till pulver kunde man tillvarata naturens resurser. Uppfinningen ansågs av Jordbruksdepartementet så viktig att den belönades med statsunderstöd på villkor att ett svenskt bolag bildades för att förverkliga uppfinningen. Den svenska entreprenören Axel Wenner-Gren trodde på idén och startade bolaget Svenska Mjölkprodukter AB 1939, senare Semper. Första mjölkpulveranläggningen startade i Kimstad, Östergötland.
Under krigsåren blev mjölkpulver stort i Sverige. Semper expanderade och år 1942, mitt under andra världskriget, byggdes en ny anläggning i Götene för utveckling av bageriprodukter och välling. 1948 lanserades BabySemp, framtagen tillsammans med forskare. Den nya produkten formade en ny era för familjer i behov av modersmjölksersättning och ledde till att Semper etablerades som ett forskarvänligt och innovativt företag.
Åren som följde kriget blev svåra för Sempers del. Mjölkpulver var inte längre en bristvara, tvärtom så fanns ett överflöd i hela Europa. Nu fick man leta efter nya affärsområden. Tillsammans med kvarnindustrin testade man att tillsätta mjölkpulver direkt i mjöl. Nu kunde man sälja halvfabrikat till bageriindustrin och tillväxten ökade igen.
Välling och modersmjölksersättning började synas i de flesta butiker och Semper var redo att ta nästa steg på sin resa mot bättre barnmat – riktiga måltider som var särskilt anpassade för små barn. Konservföretaget Felix blev ny samarbetspartner och första barnmatsburken rullade ut från fabriken i Eslöv år 1960.
Mellan 1960 och 1990 förändras Semper mycket. Under åren har allt från mögelost till Pucko, ögonkakao, glutenfria produkter och leksaker ingått i Sempers sortiment, men hela tiden har barnmat varit kärnan i verksamheten.
Under början av 2000-talet renodlar Semper sin verksamhet. 2006 köps Semper av det internationella livsmedelsbolaget Hero och ungefär samma period expanderar företaget till Norge, Danmark och Finland.
Pannkakorna är borta ur sortimentet nu, leksakerna och de glutenfria produkterna likaså, men vårt mål – att förse barn med riktigt bra mat – består och uppfylls vid matbord runtom i Norden varje dag. Vi är stolta över vårt ursprung, vår historia och den tillit ni familjer ger oss, som gör oss marknadsledande inom det vi gör bäst. Men vi lever inte på gamla meriter. Semper betyder alltid, och för oss innebär det att alltid sträva efter att utvecklas och förbättras.