Landskapsbild med fält och några träd

2022-01-13: Återkallelse: BabySemp 1, 800 g

På grund av att vi upptäckt en kvalitetsavvikelse behöver vi återkalla BabySemp 1, förpackningar på 800 g med bäst före datum 2023-04-19, artikelnr: 3301.

 

Vi på Semper har tyvärr konstaterat att påsarna i ett antal förpackningar med BabySemp 1 kan innehålla en annan produkt. Den felaktiga produkten är märkt med Sunar, som är en mjölkdryck med jordgubbssmak anpassad för barn från 2 år. BabySemp 1 är modersmjölkersättning avsedd för nyfödda barn upp till 6 månader.

Våra experter bedömer att det inte uppstår akuta besvär vid intag av den felaktiga mjölkdrycken. Mjölkdrycken har en lätt rosa färg och doftar samt smakar jordgubb. Vid ett plötsligt byte till denna produkt kan barn reagera med magbesvär så som diarréer och eventuellt kräkningar. På den felaktiga produkten står det: Sunar 5310 Complex 4 Jahoda.

Om innerpåsens tryck ser ut enligt nedan är det korrekt produkt, dvs det står Semper BabySemp 1 och kan fortsätta användas:


Vi är uppriktigt ledsna över att vår produkt inte levt upp till våra högt ställda kvalitetskrav. Vi har spårat och rättat till felkällan och bedömer att det endast rör sig om ett mycket begränsat antal paket. Eftersom BabySemp 1 riktar sig till spädbarn, återkallar vi produkten och tar tillbaka den från samtliga butikskedjor.

BabySemp 1, modersmjölkersättning från Semper

Vad innebär detta?

  • Artikelnumret spärrades omgående i butik och kommer inte gå att köpa fram till att butikerna har bytt ut produkten på hyllorna. Om föräldrar har problem med att köpa BabySemp 1 de närmsta dagarna så rekommenderar vi att de köper den mindre förpackningen med 500 g eller den drickfärdiga varianten av BabySemp 1. 
  •  Om föräldrar har BabySemp 1 hemma som de nu är oroliga för, be dem då kontrollera vad som står på innerpåsen: Står det inte Sunar utan Semper BabySemp 1 så är produkten korrekt och de kan lugnt ge detta till sitt barn.

Vi beklagar verkligen det inträffade och ber konsumenter som köpt den berörda produkten att lämna tillbaka dem till butiken för att få pengarna tillbaka, alternativt kontakta Semper konsumentkontakt på telefon 020-62 20 00 eller skicka e-post: konsumentkontakt@semper.se för reklamation.

Om du som BHV-sjuksköterska/dietist/läkare har ytterligare frågor hänvisar vi frågor till dietist@semper.se alt. ring/mejla din produktspecialist.