Header Baby - babis äter broccoli - Semper Barnmat

Små barns mat

Ett barn som får bröstmjölk och/eller modersmjölksersättning, verkar nöjt och går upp i vikt behöver ingen annan mat före sex månaders ålder. Både bröstmjölk och modersmjölksersättning ger den energi och näring som barnet behöver under de första 6 månaderna (D-droppar rekommenderas som tillskott till alla barn).

Matintroduktion

Vid 4-6 månader är det vanligt att en del barn börjar intressera sig för mat och om föräldrarna vill så kan de låta barnet få små smakprover av mat, så kallade smaksensationer. Är barnet intresserat kan barnet få smaka dagligen och om intresset är lägre kan barnet smaka någon gång ibland.

Rådet är att smakproverna ska vara kryddmåttsstora så att de inte konkurrerar med amningen. Enklast är om föräldrarna låter barnet smaka något av mjuk och lös konsistens från den egna tallriken. Det gör inget om maten man erbjuder innehåller lite salt då mängderna det handlar om är små.

Smakportioner 

Vid 6 månaders ålder rekommenderas att alla barn erbjuds små smakportioner av mat dagligen som successivt ökas på så att barnet lär sig äta. De första dagarna så räcker det med någon tesked. Under tiden som man börjar med smakportioner fortsätter man att ge bröstmjölk/tillskottsnäring för att barnet ska få i sig vad det behöver av energi och näring. I början, när matportionerna är små, behövs mer bröstmjölk/tillskottsnäring än när barnet längre fram äter mer mat. Tillskottsnäring (BabySemp 2) är anpassad för barn från 6 månaders ålder och innehåller bl.a. lite mer energi, men framförallt mer järn än modersmjölksersättning för att tillgodose barnets ökade järnbehov. Det finns inga direkta riktlinjer hur snabbt man kan/ska öka den fasta maten från 6 månaders ålder, utan man brukar säga att barnets intresse får styra. I början handlar det mest om att barnet ska få vänja sig vid nya smaker och konsistenser för att senare lära sig tuggrörelser så föräldrarna behöver inte vara oroliga om barnet vill gå långsamt fram.

Hur börjar man? 

På Livsmedelsverkets hemsida finns en lista över livsmedel som man bör undvika att ge till barn under 1år. I övrigt så kan man låta barnet prova det mesta så länge maten har mjuk konsistens så att barnet inte sätter i halsen. Ett tips är att börja med mer neutrala, beska och syrliga smaker då söta smaker, som t.ex. frukt, är det som brukar gå lättast, men det finns i dagsläget inga allmänna rekommendationer för vad man ska börja med. Det finns inte heller någon rekommendation om när på dagen man ska erbjuda smakportionen. Det viktigaste är att välja en tidpunkt när barnet är piggt och på bra humör. Föräldrarna kan välja att antingen laga egen mat, ge barnmat på burk eller en kombination av båda. Till hemlagad mat rekommenderar man att tillsätta 1tsk olja eller flytande margarin per portion. Till den färdiga barnmaten behövs inget extra fett då den redan innehåller en lagom mängd.

Glutenintroduktion 

Livsmedelsverket har kommit med nya, enklare råd om hur gluten ska introduceras under småbarnsåret.  Enligt dessa ska man börja att ge mat med gluten på samma sätt som annan mat, dvs. genom små smakportioner från tidigast 4 månaders ålder. Det är fortfarande viktigt att gluten introduceras långsamt, lite i taget, men när under barnets första år man väljer att börja ge mat med gluten spelar ingen roll. Gluten kan alltså ingå i kosten redan från första början, så länge man börjar med en liten mängd som gradvis ökas. Senast vid 12 månaders ålder är det bra att gluteninnehållande spannmål ingår i kosten.

Här kan du läsa mer om Livsmedelsverkets rekommendation >>

Börja att ge gluten – gärna i form av gröt  

Gluten kan introduceras genom att man börjar med att låta barnet få små mängder gluten några gånger i veckan. Inte mycket, en liten tugga vitt bröd eller en liten sked gröt. Sen kan man långsamt öka mängden mat med gluten i.   

Vår Barngröt innehåller en liten mängd gluten och är bra att börja med när man vill introducera gluten. Välling för barn under 1 år från Semper innehåller däremot inte några gluteninnehållande spannmål, utan är baserade på havre och/eller majs.   

När barnet så småningom börjar äta riktig mat så kan man variera med spannmål som innehåller gluten och spannmål som inte gör det.   

Det viktiga järnet  

Järn behövs för barnets intellektuella utveckling och förståelse samt för att säkerställa den viktiga blodbildningen. Järn är ett näringsämne som små barn har svårt att få tillräckligt av. Vid 4–6 månaders ålder börjar spädbarnets medfödda förråd av järn i kroppen att minska och för att tillgodose järnbehovet behöver det fyllas på. När barnet börjar äta vanlig mat bör den därför vara rik på järn. Gröt, välling och tillskottsnäring från Semper är berikade med värdefullt järn. Livsmedelsverket rekommenderar att barn erbjuds berikad pulvergröt eller välling under första året. Om barnet äter vegetarisk eller vegankost rekommenderar man att fortsätta upp till minst 2 års ålder. 1 portion barngröt eller välling ger nästan 1/3 av dagsbehovet av järn för ett litet barn. Eftersom barn behöver vänja sig med vanlig mat, och träna på att tugga mat med grövre konsistens, så bör gröt och välling måltiderna totalt sett inte bli fler än tre per dag.   

Bra källor till järn och tips för att öka intaget av järn

Allra mest järn finns det i inälvsmat och blodmat så som lever och blodpudding. Det finns även mycket järn i kött, ägg och skaldjur. Mörka köttslag som nöt- och viltkött har högre järninnehåll än ljusa, till exempel kycklingkött. I vegetabiliska livsmedel finns järn i baljväxter, framförallt i sojabönor men också i exempel linser och kikärtor. Nötter och frön samt torkad frukt är andra vegetabiliska källor till järn. Det är svårare för kroppen att ta upp det järn som finns i vegetabiliska livsmedel än det som finns i kött. Vitamin C hjälper till att öka upptaget av järn i vegetabiliska livsmedel. C-vitamin finns framförallt i frukt, bär, grönsaker och rotfrukter.

Matlagningstips

En gryta, soppa eller köttfärssås som lagas i en gjutjärnsgryta tar åt sig lite av järnet från grytan och maträtten blir mer järnrik. Med syrliga ingredienser i grytan, som till exempel krossade tomater eller citron, så blir det lite ännu lite mer järninnehåll som blandar sig med maträtten. För de barn som varierar den industritillverkade gröten med hemlagad gröt är det viktigt att hitta en annan källa till järnet. Detta kan man göra genom att smula ner lite paltbröd i gröten eller att tillaga den med BabySemp 2 (från 6 månader) eller BabySemp 3 (från 9 månader).