Ris och grönsaker

Barn och vegetarisk mat

Vegetarisk mat är både gott och nyttigt. Hur gör du med ditt barns måltider och matvanor, om alla eller delar av familjen äter vegetariskt? Här delar vi med oss av några tips på hur du kan tänka kring vegetarisk barnmat och vilka grönsaker du bör undvika det första året.

Viktigt med protein för små barn

Det går förstås alldeles utmärkt att servera vegetarisk mat till barn. Men det är extra viktigt att se till att ditt barn verkligen får i sig den näring som det behöver i den viktiga tillväxtfasen. Om du väljer att ta bort kött, fisk eller ägg är det viktigt att lägga till motsvarande proteinrik mat i den dagliga kosten.  Tänk också på att det är viktigt att maten du serverar innehåller tillräckligt med vitaminer och mineraler som till exempel järn och kalcium. Berikade produkter som vår järnberikade gröt och välling är därför en bra del av en vegetarisk kost.

Vegetarisk mat

Vegetariska livsmedel som är proteinrika

  • Baljväxter som ärtor, bönor (speciellt sojabönor)
  • Linser
  • Bröd, gröt och müsli 
  • Hirs och andra spannmålsprodukter 
  • Nötter
  • Potatis och rotfrukter
  • Gröna bladgrönsaker (först efter 1 år)

Se upp med alltför fiberrik kost

Vegetarisk mat som inte är anpassad för små barn är ofta för fiberrik för små magar. Det betyder att den tar stor plats och är så pass snabbt mättande att ditt barn inte får i sig den mängd energi det behöver.

Vegansk mat för barn

Att äta veganmat, det vill säga bara vegetabiliskt och helt utan mjölkprodukter, är däremot inte att rekommendera för små barn. Rådgör med BVC om du är osäker. 

 

Bra vegetarisk mat för barn

Väljer du att servera vegetarisk kost kan den här listan vara en bra vägledning för vad maten bör innehålla varje dag för att ditt barn ska växa och må bra:

  • Fett från margarin, smör, vegetabiliska oljor, nötter och avokado.
  • Vitaminer från gröna grönsaker, frukt, mjölkprodukter, vegetabiliska oljor, nötter och baljväxter.
  • Kolhydrater från potatis och rotfrukter, ris, spannmålsprodukter, baljväxter, frukt, bär och grönsaker.
  • Mineraler från spannmålsprodukter, grönsaker, rotfrukter, baljväxter, nötter, bär och mjölkprodukter
  • Proteiner från mjölkprodukter, ärtor och olika sorters bönor Järnberikad gröt eller välling D-vitamin droppar
  • Mjölkprodukter

 

Hur vänjer jag mitt barn vid vegetarisk mat?

Från 4–6 månaders ålder är det bra att börja introducera rotfrukter och grönsaker. Potatis, palsternacka och morot eller mosade gröna ärtor är en bra början. Gröna bönor, vaxbönor och andra grönsaker är också bra att servera. De är inte så söta och kan behöva smakas flera gånger innan barnet börjar gilla den lite mer bittra smaken. Men som med alla nya smaker kan barnet behöva prova upp emot 8–10 gånger innan det vänjer sig. Så fortsätt att låta ditt barn smaka flera gånger.

En metod du kan prova är BLW-metoden där du skär upp små, små bitar av grönsaker och lägger i en skål så att barnet får pröva att plocka själv. Som en bonus övar ditt barn upp finmotoriken vilket kan väcka upptäckarglädjen. Tänk på att bitarna ska vara avlånga som stavar. Runda bitar är svårare att greppa och fastnar lättare i halsen om oturen är framme.

Upptäck nya frukter och grönsaker 

Frukter och grönsaker är så mycket mer än bara tomat och gurka. Det finns en massa roliga alternativ att ge, beroende på hur långt ditt barn har kommit i sitt ätande. Här är några exempel på andra frukter och grönsaker som passar små barn: 

  • Sharonfrukt 
  • Kikärtor 
  • Bondbönor
  • Paprikastavar
  • Riven morot med lite citronsaft på
  • Pizzasallad
  • Syltlök
  • Oliver
  • Champinjoner
  • Minimajs
  • Vattenkastanjer
  • Ugnsrostade palsternackor
  • Melonsallad
  • Papayasalsa
  • Avokado eller guacamole 


Enkelt är också bra: det finns påsar i frysdisken som går snabbt att värma. Variera gärna med ett par olika grönsaker varje dag.

Grönsaker att undvika

Var inte rädd för att ge barn grönsaker som känns lite mer vuxna, men undvik sallad, spenat, mangold och rödbetor under det första levnadsåret. Du bör överhuvudtaget undvika grönsaker med höga nitrathalter till barn under 1 år. Alla grönsaker innehåller nitrat, men vissa innehåller mer än andra. Det är framför allt dessa grönsaker du bör vara försiktig med:

  • Spenat
  • Salladsblad
  • Ruccola
  • Mangold

 

Spädbarn växer och utvecklas mycket under det första levnadsåret. De äter också en relativt stor mängd mat i förhållande till sin vikt. Tillagar du maten själv bör du välja råvaror av extra bra kvalitet och lägga en klick matfett på maten innan servering. Små barn behöver extra energi. Serverar du färdiglagade rätter behöver du inte tillsätta extra fett – barnmatsburkarna innehåller redan en lagom mängd.

 

Mellan 4–6 månader

Ge små, små smakprov av grönsaker, men inte av gröna bladgrönsaker. Koka och mosa till exempel rotfrukter till en konsistens som passar ditt barn.

Mellan 6–12 månader

Servera alla typer av grönsaker, förutom gröna bladgrönsaker. Variera grönsakerna och anpassa konsistens och storlek på bitar efter vad barnet klarar.

Upptäck Vego Eko!

Har du provat några vegetariska alternativ i barnmatshyllan?