Mamma och baby med lila haklapp

Matplanering och fasta rutiner

Planering är alltid bra när man har små barn – men måste man ha fasta rutiner för måltider? Nej, det måste man såklart inte. Men det finns flera fördelar med fasta rutiner.

Lyssna på ditt barn

Vänta inte för länge med att äta eftersom ditt barn kan bli trött och kanske inte orkar med en måltid. Lyssna därför på ditt barns hungersignaler, det kommer att ge en fingervisning till er om när det passar bäst för er att äta.

Rutiner på helgerna

På helgerna kan ni såklart unna er lite sovmorgon om det funkar, men försök att ändå hålla fast vid rutiner för både mat och sömn. Att sova och äta på fasta tider minskar risken för ett övertrött och hungrigt barn.

Variera barnmaten

En del barn tycker väldigt mycket om en viss typ av mat och vill kanske bara äta köttbullar, potatis eller en sorts grönsak. Det är helt i sin ordning och det går över. Så länge du också ammar eller ger ditt barn gröt eller välling får barnet i sig den näring som behövs ändå. Men fortsätt ändå att erbjuda barnet andra tillbehör också.

Om du bestämmer dig för att ditt barn ska äta vegetarisk kost är det viktigt att veta att man inte kan plocka bort kött eller fisk ur kosten utan att ersätta det med andra proteinrika livsmedel.

Barnmat från 4 månader – börja med smakportioner

Lunch – den viktigaste måltiden

En del barn tycker väldigt mycket om en viss typ av mat och vill kanske bara äta köttbullar, potatis eller en sorts grönsak. Det är helt i sin ordning och det går över. Så länge du också ammar eller ger ditt barn gröt eller välling får barnet i sig den näring som behövs ändå. Men fortsätt ändå att erbjuda barnet andra tillbehör också.

Om du bestämmer dig för att ditt barn ska äta vegetarisk kost är det viktigt att veta att man inte kan plocka bort kött eller fisk ur kosten utan att ersätta det med andra näringsrika vegetabiliska livsmedel. 

Ditt barn har – eller kommer att ha – fasta rutiner på förskolan. Ofta innebär det en tidigare lunch än ditt barn kanske är van vid, och det innebär också en tidigare middag för er som familj. Ett barn som äter lunch vid 11-tiden kan vilja äta middag redan klockan fem.

Mellanmål för små barn

Både stora och små behöver äta rätt och regelbundet för att hålla orken uppe. Där fyller mellanmålet en viktig funktion. Små barn behöver äta lite men ofta.  5-6 planerade måltider och 2-3 timmar mellan måltiderna brukar vara lagom. Då kan du säkra en jämn blodsockernivå och slipper kanske hungriga och trötta barn mellan måltiderna. 

Barngröt är ett bra mellanmål liksom en liten smörgås tillsammans med en bit frukt och dryck. Även våra vällingar fungerar bra som mellanmål. Den går snabbt att laga till och är enkel att servera. Särskilt smart att ha med på resan eller utflykten. Prova gärna något av våra grötrecept som till exempel de goda grötpinnarna.

Mellanmål – den lilla måltiden

Att hela tiden småäta är inte bra för vare sig tänderna eller aptiten. Därför ska ett bra mellanmål inte vara snacks i farten eller något sött på stående fot, utan en riktig liten måltid. Sitt ner tillsammans vid ett dukat bord och bjud på en lagom portion som gör att ditt barn orkar med ännu mer lek och bus.

Var försiktig med socker

Var och en som känt orken försvinna i takt med att hungern kryper på vet hur lätt det är att ta till en söt dricka, några kex eller en godisbit som ett snabbt mellanmål. Men söta mellanmål är ingen bra idé varken för vuxna eller små barn. Sambandet är tydligt mellan socker och problem som karies och övervikt. 

Därför är det viktigt att redan tidigt introducera goda matvanor, även vid mellanmålet. Spara sötsakerna till mer speciella och festliga tillfällen. I vårt sortiment finns flera särskilt framtagna mellanmål utan tillsatt socker.

Dags för mellis?

Upptäck Semper Oat Bowls eller våra drickfärdiga vällingar – perfekt mellanmål för den som är på språng.

Mat på resan

Att resa med barn är enklare och roligare för alla om ditt barn är mätt och nöjt. Klicka på videon för att se vad du kan packa med hemifrån och vad ditt barn kan äta utomlands.

Barnmatsskolan - Barn och mat på resan
Laga egen mat - Semper Barnmat

Barnmatsburk eller hemlagat till middag?

Till middag kan du antingen servera en barnmaträtt från burk eller bjuda på något hemlagat. Allt eftersom kan du låta barnet äta samma mat som resten av familjen. Om ditt barn äter välling kan du behålla det som kvällsmål innan läggdags. Men kom ihåg att alltid borsta tänderna innan barnet somnar. Många barn gillar fullkornsvälling eller fullkornsgröt när de blivit lite större. För barn som har problem med lös mage eller äter mycket annan fiberrik mat, är det bättre att servera välling och/eller gröt som rekommenderas från 6 månader.

Till vår barnmat

Matsedel 8-12 månader

Det är individuellt hur mycket och hur ofta ditt barn äter. En del barn vill ha större portioner vid färre tillfällen medan andra föredrar mindre portioner vid fler tillfällen. Så här kan en matdag för ett barn åtta till tolv månader se ut:

  • Frukost: Bröstmjölk och/eller tillskottsnäring, barngröt eller välling.
  • Mellanmål: Bröstmjölk/tillskottsnäring/gröt/välling och/eller frukt. Anpassa till ditt barns utveckling genom att mosa, riva eller dela frukten i små bitar. 
  • Lunch: 
  1. Potatis, ris, pasta couscous, bulgur eller mathavre och grönsaker/rotfrukter samt kött, fisk, fågel eller äggrätt, med sås. Som omväxling till kött och fisk kan ett vegetariskt alternativ serveras, exempelvis bönor, linser eller tofu. Alternativt en barnmatsburk. 
  2. Frukt eller bär till dessert. 
  3. 1 tsk extra fett, förslagsvis rapsolja eller flytande matfett till hemlagad mat.  
  4. Vatten att dricka. 
  • Mellanmål: Bröstmjölk/tillskottsnäring, barngröt ev. frukt- eller bärmos eller små mjuka bitar av bröd. 
  • Middag : Smakportion av familjens mat + bröstmjölk/tillskottsnäring alternativt samma upplägg som lunchen, men variera gärna.
  • Kvällsmål: Bröstmjölk och/eller tillskottsnäring, barngröt eller välling.

Matsedel 1-3 år

Här får du exempel på hur matsedeln för en hel dag kan se ut när barnet är lite äldre.

  • Frukost: Naturell filmjölk eller yoghurt med osötade flingor eller müsli, alternativt frukt eller bär. Eventuellt en liten smörgås. 
  • Mellanmål: En frukt eller grönsak.
  • Lunch: 
  1. ​​​​Potatis, ris, pasta, cous cous, bulgur, mathavre och grönsaker/rotfrukter samt kött, fisk, fågel eller äggrätt, Som omväxling till kött och fisk kan ett vegetariskt alternativ serveras, exempelvis bönor, linser eller tofu.  
  2. Frukt eller bär till dessert.
  3. 1 tsk extra fett, förslagsvis rapsolja eller flytande matfett till hemlagad mat. 
  4. Vatten att dricka.
  • Mellanmål: Barngröt med frukt- eller bärmos. Naturell filmjölk eller yoghurt med osötade flingor eller müsli, alternativt frukt eller bär. Eventuellt en liten smörgås.
  • Middag: Följer samma upplägg som lunchen, men variera gärna. 
  • Kvällsmål: Välling eller barngröt. Bröstmjölk morgon och/eller kväll om du ammar.

Måltider från Semper

Utforska vårt utbud av måltider: